کار تیمی موفق

9 راز کار تیمی موفق

آیا تا به حال به تیم­های موفق دقت کرده­اید؟ چه وجه اشتراکی باهم دارند؟ چگونه کار تیمی موفق شکل می­گیرد؟

اکثر رازهای موفقیت در دنیا همگانی شده. انسان­ها از مسیر روشن آگاهند اما به آن عمل نمی­کنند. پس مهم­ترین اصل بعد از خواندن این مقاله یا افزایش آگاهی از منابع معتبر دیگر به کار بستن آن است. یک کار تیمی موفق علاوه بر دانش و مهارت کافی؛ عملگراست.

برای اینکه بدانیم کار تیمی موفق چگونه انجام می­شود، باید تعریف درستی از تیم داشته باشیم.

تیم به چه معنایی دارد؟

به تعداد محدودی از افراد که مهارت­های مکمل داشته، و برای کسب هدف مشترک تلاش می­کنند.

تیم­سازی فواید زیادی از جمله بالا رفتن انگیزه انسان­ها، صرفه جویی در زمان و افزایش بازدهی کار خروجی دارد.

حال به رازهای مهم کار تیمی موفق می­پردازیم.

1 –شفافیت هدف:

واضح بودن هدف در کار تیمی موفق موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنارش عبور کرد. دلیل راه اندازی یک تیم موفق باید از نخستین روز مشخص باشد و پس از پاسخ به چرایی سراغ چگونه انجام دادن کار بروید.

2 –ایجاد محیط ریسک پذیر:

مسلما برای کار تیمی موفق باید قوانینی در گروه وضع کنید تا از بروز هرج و مرج جلوگیری کند و نظم تیم را سامان بخشد، اما این قوانین نباید آنقدر سخت گیرانه باشد که از خلاقیت و ایده پردازی افراد بکاهد. شاید راه حل جذاب­تر و را حت­تری برای انجام کارها وجوود دارد که از آن بی­خبر هستید. به افراد تیم در مورد محیط ریسک پذیر و خلاق آگاهی بدهید.

3 –انتخاب صحیح رهبر:

مسلما برای کار تیمی موفق باید قوانینی در گروه وضع کنید تا از بروز هرج و مرج جلوگیری کند و نظم تیم را سامان بخشد، اما این قوانین نباید آنقدر سخت گیرانه باشد که از خلاقیت و ایده پردازی افراد بکاهد. شاید راه حل جذاب­تر و را حت­تری برای انجام کارها وجود دارد که از آن بی­خبر هستید. به افراد تیم در مورد محیط ریسک پذیر و خلاق آگاهی بدهید.

4- مکمل بودن نقش­ها:

یکی از مهم ترین ملاک­ها برای کار تیمی موفق مکمل بودن نقش های موجود است. اعضای تیم هرچند برای هدفی مشترک تلاش می­کنند اما نقش­های مختلف فرایند کار را ساده تر می­کند تا هرکس با مهارت ­های خوت بخشی از کار را به دست بگیرد.

5- احترام:

در یک کار تیمی موفق، احترام حرف اول را می­زد. وقتی اعضای گروه به یکدیگر احترام می­گذارند بحث­های حاشیه­ای کاهش می­یابد و فضای آرامی حاکم می­شود. جلوگیری از بروز دشمنی میان اعضا، مهمترین مزیت احترام در گروه است.

6- تعهد:

هر چه از تعهد در کار تیمی موفق بگویم کم گفته­ام. وقتی به کار خود متعد شده باشید و بدانید چگونه باید برای آن تلاش کنید روزهای روشنی برای شما و گروه­تان در پیش است؛ پس انجام کارها را تعویق نیندازید و به موقع تحویل دهید.

7- خوش می­گذارانند:

خوش­گذارانی در کار تیمی موفق به معنای رفتن به پارک، سفارش یک غذای خوشمزه یا قدم زدن در ساحل نیست؛ بلکه به معنای لذت بردن از فعلی است که انجام می­دهید. محققان ثابت کردند وقتی برای انجام کارهای مورد علاقه­تان تلاش می­کنید، هورمونی در بدن ترشح می­شود که حس خوش­گذرانی و تفریح را القا می­کند.

8 – مشارکت گروهی:

هیچ کسب و کار موفقی را پیدا نخواهید کرد که اعضای آن با تک روی پیشرفت می­کنند. کار تیمی موفق مستلزم مشارکت تک تک اعضاست. به دوش انداختن کارهای بر دوش که نفر در کار تیمی معنایی ندارد و همه باید برای هدف مشترکی که در سر دارند تلاش کنند.

9- ارتباط موثر:

ارتباط موثر از جمله فاکتورهای مهم کار تیمی موفق به حساب می­آید. اعضای گروه برای ایجاد این ارتباط زمان صرف می­کنند و به یکدیگر مهربانی هدیه می­دهند. اگر نگاهی به تیم های موفق بیاندازید، متوجه خواهید شد که در بیرون از محل کار هم با یکدیگر ارتباط خوبی دارند که به افزایش بازدهی آنها در محیط کار نیز می­شود.

ارتباط موثر

نتیجه

قبل از شروع به تیم سازی هدف خود را مشخص کنید. چه در محل کار و چه بیرون با اعضای تیم ارتباط موثر برقرار کنید و به یکدیگر احترام بگذارید. نگذارید قوانین کسب و کار جلوی خلاقیات­تان را بگیرد. به شیوه صحیح برای کسب و کارتان رهبر انتخاب کنید. تعهد کاری را سرلوحه خود قرار داده و با انجام کارهایی که به آن علاقه دارید؛ از شغل­تان لذت ببرید. مکمل بودن نقش­ها را نیز فراموش نکنید.

 

نویسنده: نازنین نقی‌زاده

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *