هک رشد عامل رشد کسب و کارهای کوچک

وقتی سخن از هک رشد به میان می­آید، عموم مردم ذهن­شان به سمت نفوذ به سیستم یک سازمان امنیتی می­رود در صورتی که این­طور نیست.

اصطلاح هک رشد اولین بار توسط شخصی به نام “شان الیس” مطرح شد. او مشاوره کسب و کارهای کوچک و استارتاپ­ها بود و سعی بر این داشت تا فرایند را اصلاح کند؛ مضوعات را به طور منطقی برسی کرده و به رشد سریع کمک کند. با تلاش­های فروان شان الیس “استارتاپ ناب” پایه گذاری شد.

هک رشد یا Growth hacking چیست؟

برای فهمیدن عبارت “هک رشد”  نخست باید در مورد مفهوم “هک” اطلاعاتی داشته باشید.

هک رشد یا به معنی راهی سریع برای پیدا کردن شیوه­های بازاریابی و جلب مشتری؛ به طور کم هزینه­تر، مفیدترو سریع­تر است.

به زبان ساده هک رشد، آسانسور رشد یک کسب و کار نوپا محسوب می­شود.

هک رشد یک مدل ذهنی است و شباهتی هم به مدل استارتاپ ناب دارد. شما با برداشت خود از آزمایش سریع فرایند بازاریابی، توسعه محصول، کانال فروش و … به راه حلی برای رشد کسب و کار می­رسید. پس هک رشد را با ابزار اشتباه نگیرید.

هکر رشد کیست و چه ویژگی­هایی دارد؟

هکر رشد فردی است که فرایند هک رشد را انجام می­دهد و از مهارت­هایی چون برنامه نویسی، تحلیل کردن، بازاریابی، مدیریت محصول برخوردار است.

نکته مهم در مورد هک رشد

یکی از شیوه­های کارآمد در هک رشد، استفاده از بازاریابی درونگرا است. در بازاریابی درونگرا به جای اینکه ما به سمت کاربر برویم، او به دنبال ماست. این مدل بازاریابی شیوه مورد علاقه بسیاری از هکرهای رشد است.

تفاوت هکر رشد با بازاریاب

نه هکر رشد از بازاریاب بهتر است. نه بازاریاب جایگاه بالاتری در برابر هکر رشد قرار دارد. در واقع مقایسه این دو، به هیچ وجه درست نیست. زیرا هر دو نقش متفاوتی را ایفا می­کنند.

یک تیم نوپا در روزهای آغازین به یک تیم بازاریابی احتیاجی ندارد و فقط به دنبال رشد در تمام موارد است؛ اما با پیشرفت کار و رشد نسبی نیاز به بازاریاب بیشتر حس می­شود. پس در نهایت هر دوی آنها یعنی هکر رشد و بازاریاب برای کسب و کارهای نوپا و استارتاپ­ها ضروری به حساب می­آیند.

نمونه هک رشد موفق

وقتی گوگل وارد بازار شد یاهو از چندین سال قبل با امکانات مختلف حضور داشت. اما گوگل فقط سرچ می­کرد، یعنی دقیقا کاری که از یک مرورگر انتظار می­رفت. در گذر زمان گوگل رتبه و محبوبیت بهتری به دست آورد رهبر بازار شد.

5 تکنیک­ هک رشد برای افزایش نرخ تبدیل

1 –استفاده از شبکه ­های اجتماعی یا رقبای کمتر

این نکته به معنی استفاده از شبکه های اجتماعی و پلتفرم­های ناشناختی نیست. دقت کنید که اغلب رقبا از کدام شبکه اجتماعی استفاده می­کنند که کار را برای شما سخت کند و اقیانوس قرمز ایجاد کند. به سمت آن شبکه­ها حرکت نکند و سرمایه­گذاری شبکه­های اجتماعی را در پلتفرمی با رقابت آسان­تر قرار دهید.

2 –برای افزایش مخاطبین با کسب کارهای مکمل همکاری کنید

تلاش کنید کسب و کارهایی که جامعه مشتریان نزدیک به همی دارد پیدا کنید، با آنها تماس گرفته و تقاضای همکاری کنید. این همکاری می­تواند به شیوه­های مختلف از قیبل ترکیب بسته­های فروش، برگزاری مشترک همایش یا لایوی جذاب در اینستاگرام باشد.

مثلا اگر کسب و کار شما فروش لباس نوزاد است با می­توانید با کسب کار تجهیزات اتاق نوزادان همکاری کنید.

3 –متفاوت باشید

سعی نکنید تا از رقبا کپی برداری کنید. مشتریان نیاز به ارائه محصول/خدماتی دارند که شگفت زده شوند. پس اگر محصول یا خدمات­تان به تنهایی جذابیتی برای مخاطب ایجاد نمی-کند با فرستادن یک هدیه کوچک متفاوت بودن را نشان دهید. مشتریان عموما از کسب و کا هایی که حس خوبی برایشان ایجاد کرده، بیشتر خرید می­کنند.

4 –از مخاطبان بازخورد بگیرید

این شاید ساده­ترین و بهترین راه باشد تا بفهمید کاربر چه انتظاراتی از شما دارد به به دنبال چیست. از مخاطبان درخواست کنید برایتان ایمیل ارسال کنند یا در دایرکت شبکه­های اجتماعی بازخوردی بنویسند. این­گونه روی نکات مثبت خود بیشتر تمرکز کرده و بقیه موارد را اصلاح می­کنید.

5 –در رویدادهای محلی حوزه خود حضور پیدا کنید

شرکت کردن در همایش­های مربوط به حوزه کاری­تان به شما امکان معرفی بیشتر و آشنا شدن با افراد هم صنف خود را می­دهد. فرصت را غنیمت بدانید و از رویداد­های کوچک نهایت استفاده را ببرید.

 

نویسنده: نازنین نقی زاده

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *