هرآنچه باید برای اعتبارسنجی ایده بدانید

اگر قصد راه ­اندازی کسب­ و کار یا استارتاپ جدیدی دارید، باید قبل از شروعپیش­بینی­ های لازم جهت امکان ورود به بازار و اطمینان از نیاز مخاطبان را مورد برسی قرار دهید.

یک طرح کارآفرینی خام هرچند عالی به نظر برسد؛ بدون انجام اعتبارسنجی ایده، نتیجه مطلوبی ندارد. برای شروع کار باید بدانیم اعتبارسنجی ایده چیست و چه لذومی دارد که از آن استفاده کنیم.

اعتبارسنجی ایده چیست؟

فرایند جمع­ آوری شواهد پیرامون ایده از طریق آزمایش، مصاحبه، مشاهده و… که قبل از تعیین اهداف مثل ساخت محصول یا انتخاب نام صورت می­گیرد.

چرا باید از اعتبارسنجی ایده استفاده کنیم؟

اکثر اوقات ایده جدید عناصر غیر قابل پیش­بینی زیادی دارد، اما می­شود باپیش­بینی نسبی اوضاع فعلی بازار و نیاز مشتریانی که هدف­مان هستند، مقدار ریسک را تا حد زیادی کاهش داد.

آمارها نشان داده اغلب سرمایه ­گذاران برای کسب و کارهایی که اعتبارسنجی ایده دقیق و گسترده­ای داشته ­اند، هزینه بیشتری اختصاص داده و برایش گام بلند برمیدارند.

همچنین اعتبارسنجی ایده به جلوگیری از هدر رفت منابع و زمان کمک می­کند. ممکن است ایده­ای که در سر می­پرورانید قبلا اجرا شده و شما از آن بیخبرید. مشتری حاضر به پرداخت هزینه برای مشکل شناسایی شده نیست. اوضاع موجود در منطقه برای اجرا کردن ایده افتضاح است. مخاطبین هدف شما بسیار محدود است به طوری که ادامه دادن مسیر میّسر نیست.

هزاران دلیل دیگر وجود دارد که برسی آن­ها احتمال مرگ زودرس کسب و کار را پس از متولد شدن کاهش می­دهد.

 

*حالا که مفهوم اعتبارسنجی ایده را درک کردید و از اهمیت آن آگاه شدید، سراغ مراحل انجامش می­رویم.

مراحل اعتبار سنجی ایده

مراحل اعتبار سنجی ایده

1 -هدف خود را مشخص کنید

ایده خود را بهتر بشناسید و از همه ابعاد آن باخبر باشید شما باید پاسخ قانع کننده­ای برای پرسش­های زیر داشته باشید.

آیا مشکل شناسایی شده صحیح است و ارزش اقدام برای حل آن وجود دارد؟

آیا محصول/خدمات شما قادر به حل مشکل مورد نظر هست؟

ویژگی­های اصلی محصول/خدمات شما چیست و چگونه کار می­کند؟

آیا مشتری به آن نیاز دارد و قادر است به اندازه پیش­بینی مالی که مد نظر گرفتید، پول پرداخت کند؟

مدل تجاری محصول/خدمات که دارید قابل اجرا و مقیاس پذیر است؟

2 -یک قسمت از کسب و کاری که در ذهن دارید آزمایش کنید

به طور هم زمان تمام ویژگی­های محصول­/­­خدمات ذهنی را برسی نکنید؛ زیرا آمار دقیقی دریافت نخواهید کرد. هر قسمت از کار اعم از موقعیت منطقه، بودجه، نظر مشتریان برای مشکلی که قصد رفع آن را دارید و… را جداگانه آزمایش کنید. سپس بازخوردهای موجود را کناره هم چیده و نتیجه ­گیری کنید.

3 –اگر نتیجه مطلوب نبود تغییراتی ایجاد کرده و مجددا آزمایش کنید

همواره سعی بر این داشته باشید که پاسخ تمام اعتبارسنجی ایده که انجام دادید، بهترین شکل ممکن باشد چرا که موارد غیر قابل پیش­بینی زیادی هستند که بعد از شروع کسب و کار با آن­ها دست و پنجه نرم می­کنید. پس اگر در برخی موارد نتیجه مطلوبی حاصل نشد آن را اصلاح کرده و آزمایش جدیدی راه ­اندازی کنید.

از اعتبارسنجی ایده نتیجه گیری کنید

عاقبت شما هستید که باید تشخیص دهید کسب و کار مد نظرتان شرایط لازم و کافی برای شروع را دارد یا نه.

پیشنهاد می­شود در این مرحله با متخصصی در حوزه ایده­ای که دارید، مشورت کنید.

چند نکته طلایی در اعتبار سنجی ایده

نکاتی در اعتبارسنجی ایده که رعایت آن الزامیست

*نتایج به دست آمده از اعتبارسنجی که انجام می­دهید یادداشت کنید. آمار و ارقام، اشخاص حقیقی و حقوقی و هرچیزی دیگری که مربوط به آزمایشات اعتبارسنجی ایده شماست ثبت کنید. می­توانید دفترچه اختصاصی به صورت دیجیتال یا دستی برای این کار اختصاص دهید.

*انتخاب صحیح مخاطبان یا همان پرسونای مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد، شما نمی­توانید برای ایده مجله آشپزی از یک پیرمرد که هیچگاه نزدیک آشپزخانه نمی­رود سوال بپرسید یا برای افتتاح کارواش نظر یک نوجوانی که ماشین ندارد و رانندگی بلد نیست. خیلی وقت­ها مدنظر قرار دادن افراد نادرستی در مخاطبین داده­های نادرستی وارد آمار می­کند.

پس همواره برای شناسایی مخاطبی که مشتری ما محسوب می­شود به سن، جنسیت، محل زندگی، تحصیلات، شغل، نیازها و ویژگی شخصیتی توجه کنید.

*چگونگی پرسش­های اعتبار سنجی از سوالات متداول کارآفرینان بوده و از آن جایی که از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر دقت نکنیم همه داده­ها بهم می­ریزد، باید زمان زیادی برایش اختصاص داد.

 

نویسنده: نازنین نقیزاده

 

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *