دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

تعریف ساده از دیجیتال مارکتینگ :

به مجموعه فعالیت هایی برای تبیلغ کردن خدمات و محصولات  با استفاه از ابزار های دیجیتالی صورت می گیرد.  دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمند و ویژه ای برای بازیابی و تبلیغ محصولات، توسط رسانه های نوظهور در دنیای دیجیتال و اینترنت است.

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت های بازاریابی است که از اینترنت یا دستگاه های الکترونی استفاده میکنند. در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود.

در این مقاله قصد دارم در مورد دیجیتال مارکتینگ و مزایا و تاکتیک های آن برای کسب و کار های جدید و سنتی بگویم.

بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنا است که شما باید درجایی باشید که مشتریان شما در حال حاضر در آنجا هستند : یعنی اینترنت!!

موضوعی هم که باید بهش توجه کنید این است که بازاریابی اینترنتی، زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی آنلاین نوع پیشرفته ای از بازاریابی و جذب کردن مشتری است.
  • استفاده از بازاریابی افلاین ابتدا هزینه بالایی برای ما دارد و همچنین اصلا نمی تواند برای ما هدفمند باشد.

 

تکنیک های بازاریابی دیجیتالی

 

 

  • وب سایت مارکتینگ

اصلی ترین پایگاه شما است و به احتمال زیاد اولین برخورد مشتری با کسب و کار شما در آنجاست.

  • بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (seo)
  • بازاریابی محتوا

(یعنی جذب مشتری از طریق معرفی کامل محصول خود و تولید محتوای سئو شده و مفید و هدایت مشتری به سمت خرید کردن.)

  • شبکه اجتماعی

چند نفر را می شناسید که در حال حاضر در هیچ شبکه اجتماعی نباشد ؟

باز هم میگوییم که شما باید در جایی باشید که مشتریان شما در آنجا هستند.

  • بازاریابی ایمیلی

در بازاریابی دیجیتالی اصلی ترین قسمت، بازاریابی ایمیلی است.

  • بازاریابی ویدئویی
  • تبلیغات اینترنتی
  • بازاریابی پیامکی

به خاطر استفاده غلط برخی ها از بازاریابی پیامکی این تصور به وجود آمده که پیامک های تبلیغاتی کاری بیهوده است. اما پیامک یک ابزار ارتباطی فوق العاده است. در اصل یکی از روش های زودبازده و کم هزینه در بازریابی است.

 

بازاریابی یا مارکتینگ؟

بازاریابی ترجمه ناقص ولی مرسومی از مارکتینگ است. زیرا معنای واقعی آن را به طور کامل منتقل نمی کند. بازاریابی در معنای لغوی عبارتست از یافتن بهترین بازار برای یک محصول یا خدمات. در حالیکه مارکتینگ وظیفه ای فراتر از یافتن بازار می باشد و شامل 9 بعد و وظیفه متفاوت است.

ابعاد مارکتینگ:

  • بازارگرایی: تمام واحدهای یک شرکت باید براساس اصول رضایت مشتری و خلق مزیت رقابتی برای شرکت عمل کنند و هر برنامه ای باید از این 2 منظر ارزیابی شود که آیا باعث افزایش رضایت مشتری می شود یا خیر؟ و آیا باعث افزایش تمایز شرکت از رقبایش می شود یا خیر؟
  • بازارشناسی: پیروی از اصل بازارگرایی مستلزم شناخت دقیق بازار و رصد تغییرات آن به صورت مستمر است. در مارکتینگ شرکتی موفقتر است که بتواند مشتریان و نیازهای آنان را بهتر از رقبا بشناسد و ارضا کند. ضرب المثلی در مارکتینگ می گوید: مارکتینگ بدون داشتن اطلاعات، مثل رانندگی با چشمان بسته است.
  • بازارداری: مشتریان، شبکه های توزیع و شرکای بازاریابی وفادار یکی از مهمترین دارایی های هر شرکتی است. این هدف به وسیله حفظ و گسترش روابط با آنها بدست می آید.
  • بازارسنجی: سنجش میزان موفقیت یک برنامه بازاریابی از حیث دستیابی به اهداف تعیین شده و هزینه مصرف شده و نیز سنجش مستمر موقعیت شرکت در بازار و به ویژه در مقایسه با رقبا یکی از وظایف مهم هر مدیر مارکتینگ است.
  • بازاریابی: پس از شناخت دقیق بازار، شرکت باید تصمیم بگیرد که در کدام بازار می تواند بهتر رقابت کند. انتخاب بازار هدف مناسب یکی از اصولی مهم در مارکتینگ است.
  • بازارسازی: پس از انتخاب بازار هدف مناسب، باید برنامه هایی برای نفوذ در آن طراحی و اجرا کرد و با معرفی درست محصول و مزایا و منافع آن، قیمت گذاری درست و توزیع هدفمند، بازار را برای پذیرش محصول آماده کرد.
  • بازارگردی: حضور مستمر و مستقیم در بازار در زمان اجرای برنامه های مارکتینگ و سنجش بازخوردهای اجزای مختلف بازار مانند مشتریان، رقبا، شبکه های واسطه ای و غیره لازمه اجرای موفق و اصلاح به موقع برنامه های مارکتینگ است.
  • بازارگرمی: مارکتینگ را به جریان آب تشبیه می کنند که نباید راکد بماند زیرا عدم اجرای مستمر برنامه های مارکتینگ باعث تنزل جایگاه شرکت در بازار می شود. طراحی و اجرای برنامه های مختلف تبلیغاتی و پروموشن باعث گرم ماندن بازار شرکت می شود.
  • بازارگردانی: انجام 8 وظیفه گفته شده نیازمند برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اصلاح مستمر استراتژی ها و برنامه های مختلف برای شرکت است که اصطلاحا به آن بازارگردانی یا مدریت مارکنتینگ می گویند.

 

مهمترین اصول بازاریابی مدرن:

  • واحد بازاریابی روی حفظ مشتریان کنونی تمرکز می کند.
  • هدف واحد بازاریابی، جلب رضایت مشتریان، به خصوص مشتریان اصلی است.
  • هدف بازاریابان و فروشندگان از تماس با مشتریان، صرفا فروش محصول نیست.
  • ارائه خدمات خوب به مشتریان، به خصوص بعد از نهایی شدن فروش، خیلی مهم و حیاتی است.
  • بازاریابان و فروشندگان مرتب با مشتریان، به خصوص با مشتریان اصلی در تماس هستند تا مشکلات احتمالی آنها را سریع شناسایی و حل کنند.

 

پیتر دراکر میگه مهمترین هدف بازاریابی مدرن، زائد کردن فروش است. طبق این نظریه، فروش بخشی از فرایند بازاریابی مدرن است و نه تمام آن. بازاریابی مدرن، فرایندی گسترده تر از فروش است که با طراحی محصول و قیمت گذاری درست براساس نیازها و خواسته های مشتریان و محصولات و قیمت های رقبا شروع می شود. با توزیع محصول، تبلیغات و فروش ادامه پیدا می کند و با جلب رضایت مشتری و تلاش برای حفظ وفاداری او سعی میکند این فرایند را مجددا از نو شروع کند.

 

 

این نکته به این معنا نیست که مارکتینگ مدرن دنبال فروش نیست. بلکه روش فروش محصول یا خدمت متفاوت از گذشته شده است و شرکت ها سعی می کنند آن قدر محصولشان جذاب باشد که بتواند خودش خودش را بفروشد.

 

تعریف پایه ای از بازاریابی مدرن

عبارت است از شناخت و ارضای نیازهای مشتریان بهتر و سریعتر از رقبا.

طبق این تعریف، بازاریابی مدرن سه وظیفه اصلی را برعهده دارد:

1-تعریف دقیق مشتریان هدف شرکت

2-شناخت دقیق و سریع نیازهای مشتریان هدف

3-طراحی محصول یا خدمت متمایز از رقبا براساس نیاز مشتریان هدف

در بازاریابی مدرن باید حساب شده و با برنامه حرکت کنید تا در بازار موفق شوید نه براساس حدس و گمان شخصی تان. بازاریابی مدرن نوعی مهندسی است و حتی واژه مهندسی بازاریابی را برای آن انتخاب کرده اند. به خاطر داشته باشید که باید تمام مراحل این فرایند را با دقت طی کنید. خطا در هر مرحله یا چشم پوشی از هر مرحله می تواند باعث شکست شما در بازارهای رقابتی امروزی شود.

مراحل فرایند بازاریابی مدرن:

  • تحقیقات بازار (Market Research): هر برنامه و تصمیمی در بازاریابی مدرن ریشه در تحقیقات بازار دارد. هیچ مدیر حرفه ای بدون تحقیقات بازار مناسب و دقیق تصمیم گیری نمی کند. در آینده درباره روشهای انجام تحقیقات بازار دقیق گفتگو خواهیم کرد.
  • بخش بندی ، انتخاب بازار هدف ، موضع یابی در بازار هدف: در مرحله دوم از فرایند بازاریابی مدرن باید بازار هدفتان را از بین بخش های مختلف بازار انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ شرکتی نمی تواند در تمام بازارها موفق شود. پس از انتخاب بازارهای هدف مناسب را می توان سنگ بنای موفقیت در بازاریابی مدرن دانست. پس از انتخاب بازارهای هدف باید موضع تان را مشخص کنید. موضع یابی به طور ساده پاسخ به این سوال است که چرا مشتری به جای رقبا باید از ما بخرد؟ اگر پاسخ های قانع کننده ای به این سوال به ظاهر ساده ندارید، دیر یا زود در بازار به مشکل می خورید.
  • آمیخته بازاریابی (Marketing Mix): آمیخته بازاریابی ازارهایی مثل طراحی محصول جدید، برندینگ، تبلیغات، تخفیفات و غیره است که شرکت از آنها برای رسیدن به موضعی که در بازار هدف انتخاب کرده کمک می گیرد.
  • بازاریابی اجرایی (Implementation): بعد از طراحی آمیخته بازاریابی، باید آن را با کمک تیم فروش، توزیع، شرکای بازاریابی و غیره تان اجرایی کنید.
  • حسابرسی/کنترل بازاریابی (Control): در این مرحله باید میزان دسترسی به اهداف بازاریابی تان و نحوه اجرای برنامه ها و آمیخته بازاریابی تان را کنترل و هرگونه خطا یا عقب ماندگی را اصلاح کنید.

هر بازاریابی، بازاریاب نیست!

وظایف اصلی یک بازاریاب جرفه ای چیست؟

  • جذب مشتریان جدید بیشتر
  • حفظ مشتریان کنونی
  • فروش بیشتر به مشتریان کنونی
  • برگرداندن مشتریان از دست رفته

در بازاریابی مدرن، انجام دو وظیفه حفظ مشتریان کنونی و فروش بیشتر به مشتریان کنونی مهمتر از دو وظیفه دیگر است به خصوص در زمانی که بازار در رکود قرار دارد.

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار وسیع است و فقط محدود به اینترنت و اینستاگرام نیست.

بنابراین اگر علاقه دارید دیجیتیال مارکتر بشوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سال ها وقت بگذرانید.

 

نویسنده: سعید حشمتی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *