آشنایی با مفاهیم کارآفرینی و مراحل راه اندازی کسب و کار

در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم کارآفرینی آشنا ­کنیم و هم­چنین مراحل راه­اندازی کسب و کار و مثال­های مرتبط بسیاری را  را شرح خواهیم داد.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی (Entrepreneurship) به معنای شناسایی، ارزیابی و بهره­برداری از فرصت­های موجود در بازار از طریق به کارگیری نوآوری و ریسک پذیری می باشد. این تعریف به اشتباه در برخی کشور­ها به عنوان ایجاد شغل (Job Creation) معرفی می­گردد. این درحالی است که طبق تعریف گفته شده، اگر کارآفرینی به معنای واقعی آن اجرا شود، ایجاد شغل تنها یکی از نتایج آن خواهد بود.

 

درواقع کارآفرینی به معنای ایجاد ارزش مادی و یا معنوی از طریق نوآوری است که با تلاش متعهدانه، پذیرفتن و مدیریت خطرهای کسب وکار همراه است و در نهایت به سود و منفعت منجر می شود. امروزه کارآفرین و کارآفرینی به عنوان قلب رونق و رشد اقتصادی و پشتوانه توسعه همه­جانبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانسته می­شود.

کارآفرینی مسیری برای موفقیت است. ذهنیت کارآفرینی مانند ابزاری است که فرد را قادر به یافتن و حل راحت‌تر مشکلات می‌کند و او را متوجه، هوشیار و آگاه به چالش­های موجود فردی، اقتصادی، اجتماعی و حتی جهانی می­سازد.

کسب مفاهیم اولیه کسب و کار در محیط دانشگاه و انتقال تجربیات کارآفرینان موفق به ایجاد این نگرش کمک می­نماید، که اساس خوبی برای برنامه ریزی آینده، جهت­گیری تحصیلی و کاری آنان است. در نتیجه شاهد ایجاد کسب و کار­های نوپایی خواهیم بود که موجب رشد اقتصاد، بهبود و توسعه محیط کسب وکار خواهند بود.

کشور ایران و به ویژه شهر مشهد، دارای پتانسیل­های بالقوه بسیاری در زمینه کارآفرینی می باشد. امروزه اقشار مختلف جامعه به دنبال راه­اندازی یک کسب و کار و استفاده از فرصت­های موجود در بازار برای رفع ناکارآمدی‌های آن هستند. اما متاسفانه به­دلیل نبود نگرش صحیح نسبت به کارآفرینی، خروجی مورد انتظار حاصل نمی­گردد.

آشنایی با برخی از مفاهیم کارآفرینی

طبق تعریف کارآفرینی، کارآفرین فردی است که بتواند فرصت های موجود در بازار را شناسایی و یا فرصت­هایی در بازار ایجاد کند. فرصت در 3 حالت اتفاق می افتد:

1) ناکارآمدی یا مشکلی در جامعه وجود دارد که می توان با بررسی آن و بکارگیری نوآوری و خلاقیت، یک طرح کارآفرینانه که منجر به ایجاد کسب و کار جدید شود ارائه کرد.

2) ناکارآمدی موجود در یک سازمان را شناسایی و از طریق بهبود فرایند­­ها و بکارگیری کارآفرینی سازمانی آن را رفع نموده که در این حالت کسب و کار جدیدی ایجاد نمی­شود.

3) یک نیاز جدید را در بازار فعلی ایجاد بنمایید که می­تواند با ایجاد یک کسب و کار جدید همراه باشد.

اصلی ترین مفاهیمی که در کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار مطرح است به شرح زیر می­باشد:

  • بوم کسب و کار (Business Canvas)
  • ایجاد ارزش(Value) و رشد (Growth) درکسب وکار
  • چرخه بازخورد ساخت _ اندازه گیری_ یادگیری (Build-Measure-Learn Feedback Loop)
  • کمینه محصول قابل اعتماد (V.P)
  • چرخش (Pivot) درمدل کسب و کار یا حفظ (Preserve) آن
  • و اعتبار سنجی (Validation) محصول
  • نحوه ارایه به سرمایه گذاران (Pitch deck)
  • آشنایی با اکوسیستم و توسعه فرهنگ کارآفرینی
  • آشنایی با مفهوم کسب و کارهای نو ( Startup )
  • یادگیری و تمرین فرآیند تبدیل مفهوم ایده به خلق محصول (و یا خدمت) و تجاری­سازی آن
  • دیدار و شبکه سازی بین افراد با تجربه، با استعداد و همچنین کارآفرینان پرشور
  • یادگیری تیم­سازی و کار تیمی
  • یادگیری مهارت های کاربردی ایجاد کسب و کار بر اساس ایده نو و یا توسعه کسب وکار کنونی

 

مراحل راه اندازی یک کسب و کار:

یکی از نکاتی که در کارآفرینی به ویژه در استارتاپ­های نوپا وجود دارد، این است که باید از آنچه در دست دارند استفاده کنند تا بتوانند کسب و کار خود را راه­اندازی کنند. در واقع اصطلاح bird in hand به همین معناست. باید با هر آنچه در دست دارید شروع کنید. درواقع تمام منابعی که می توانند به شما در راه­اندازی کسب و کارتان کمک کنند نظیر مهارت­ها و تخصص، امکانات مادی و معنوی که در دست دارید، افرادی که در اطراف شما هستند و … همگی از جمله این منابع هستند. بسیاری از کارآفرینانی که اکنون به موفقیت چشمگیری رسیده­اند از همین طریق شروع کرده­اند. برای مثال آقای بهروز فروتن، مالک سس مایونز بهروز، ابتدا منزل خودش را فروخت تا بتواند سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کارش را تامین کند. آقای شاهین فاطمی، مالک چرم درسا، ابتدا از تکه­های چرمی که دور ریز بودند برای شروع کارش استفاده کرد و همچنین مادربزرگ یکی از دوستانش منزلی داشت که از اتاق زیر شیروانی این منزل به عنوان کارگاه چرم دوزی استفاده کرد. آقای بابک بختیاری، موسس آیس پک، برای شروع کار خودرو پراید عمه خود را فروخت! این­ها همه مواردی هستند که با هرآنچه در دست داشته­اند کار خود را شروع کرده­اند و معطل سرمایه­گذار و وام بانکی و … نشده اند. درواقع یک کسب و کار نوپا در ابتدا بهتر است از پول خود، خانواده، دوستان و آشنایان استفاده کند. شاید بهتر باشد تجربیات و نحوه راه­اندازی کسب و کارهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و از تجربیات آنها در کسب و کار خود استفاده نماییم.

همانطور که گفته شد، اولین و مهمترین مرحله در بحث کارآفرینی، شناسایی یک فرصت است. سپس باید متناسب با آن، تحقیقات گسترده­ای در خصوص محیط و جزییات این فرصت و تحلیل رقبا درصورت وجود، داشته باشیم. پس از آن لازم است تیم مورد نیاز خود را تشکیل و ارتباطات لازم را برقرار کنیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در کارآفرینی، بحث شبکه­های ارتباطی است. شاید داشتن یک شبکه ارتباطی مناسب با افراد مختلف (مشتریان، تامین کنندگان، شرکا و حتی رقبا) بتواند کمک شایان توجهی در موفقیت یک کسب‌ و‌کار داشته باشد. علاوه بر این، داشتن یک تیم حرفه­ای و خوب می تواند در جهت بهبود فرایند اجرایی کار بسیار موثر باشد. برای مثال اگر قرار است در حوزه پرورش و فروش ماهی قزل­آلا کسب و کاری صورت گیرد، لازم است افرادی با مهارت­ها و تخصص­های مختلف نظیر مهندس شیلات، بازاریاب، فروشنده، نیروی خدماتی و … در تیم اجرایی حضور داشته باشند.

نویسنده: سعید حشمتی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *